;

Spillverden utfordrer

– Lar vi oss underholde av vold? Ja, kanskje. Er det problematisk? Ja, kanskje. Det må vi snakke om, sier Andreas Ruud, her sammen med Steinar Larsen (t.h.), en av elevene på gaminglinja.
Foto: Joakim S. Enger

Dataspill er en kultur som preger mange unge mennesker i dag. 96 prosent gutter og 76 prosent jenter mellom 9 og 16 år spiller dataspill, i følge Medietilsynet. Agenda 3:16 har snakket med en spillprofessor og en psykolog om fenomenet.

Tekst: Birgit Nersten Lopacki

I et rom på Fjellhaug bibelskole i Oslo står en rad med store lysende dataskjermer, noen med fargerik grafikk og fantasifulle figurer, andre i gråtoner og noen med virkelighetsnære gatebilder. Det er bibelskolens eget spillrom, også kalt gamingrommet. Her får elevene på den splitter nye dataspill-linja Bibel, Gaming og Digital kultur fordype seg i dataspill, reflektere og undersøke dataspillverdenen, og ikke minst leke seg og spille i en verdensom rykker stadig nærmere de norske hjem. Da Agenda 3:16 besøker skolen, sitter de seks elevene på spillinja og jobber med fordypningsspillet den enkelte har valgt dette året. Flere av dem spiller online lagspill og har på seg headset for å kunne kommunisere med de andre på laget. Et av disse er strategispillet League of Legends, som spilles av rundt hundre millioner mennesker hver måned og er et av de mest populære spillenei verden.  Dataspilling – eller gaming som det gjerne kalles, spesielt av dataspillentusiastene – er ikke lenger noe som bare skjer på datanerdens gutterom. Det har inntatt barnerom og stuer over hele landet der dataspill på nettbrett og telefoner, Xbox, Nintendo eller Playstation er en del av hverdagen.

– Vi må gjøre en aktiv innsats for å forstå denne kulturen, mener kontaktlærer for den nye linja, Andreas Ruud.

(…)

Les hele hovedsaken i nummer 2/2018.