;

Skjærgårds utfordrer kristen musikk

Hva er egentlig kristen musikk? Handler det om sjanger, innhold, artist eller hensikt? Bibelen er full av musikk og lovsang, og har viet en egen bok til salmer.
Kløver og Skarre R består av Kris Andre Drageset (til venstre) og Daniel Wiig Andersen.
Foto: Kristian Ringen

Tekst Sindre Storvoll

Nordens største kristne musikkfestival har stadig færre «kristne artister» og mindre forkynnende tekster, samtidig som musikken både er tyngre og mørkere enn før.

Hva er egentlig kristen musikk? Handler det om sjanger, innhold, artist eller hensikt? Bibelen er full av musikk og lovsang, og har viet en egen bok til salmer. Kirkemusikken har hatt en forkjærlighet for klassisk, og gospel har en kristen opprinnelse. U2 refererer mye til Bibelen, men kaller ikke bandet kristent. Justin Bieber synger lite om Bibelen, men kaller seg kristen. Samtidig er det stadig flere musikere som er erklærte kristne som ikke ønsker å kalles kristne artister. Agenda 3:16 dro derfor til Skjærgårds Music & Mission Festival (SGMM) etter svar.

«Med lovsangstekster får vi ikke spille på så mange ikke-kristne arrangementer.» Skarre R.

Forener to verdener  
«To bondeknøler kommer for å lage liv!» rappes fra hovedscenen, mens hundrevis av ungdom taktfast kaster høyrearmen frem og tilbake over hodet som en vindusvisker i duskregnet over Risøya utenfor Tvedestrand. På scenen står Kris Andre Drageset og Daniel Wiig Andersen, bedre kjent som rapduoen Kløver og Skarre R. De kristne hordalendingene har åpnet fredagens forrykende show.

I forkant av konserten spurte Agenda 3:16 hvordan verdens raskeste rappere (i en uoffisiell kåring på P4) ikke klarer å presse inn ett ord om kristen tro i sine låttitler eller på sine nettsider.

– Med lovsangstekster får vi ikke spille på så mange ikke-kristne arrangementer, men selvfølgelig er det godt å kunne være stolt av å være kristen uten å måtte dra tro og musikk sammen, sier Skarre R.

Et fokus på å være gode rollemodeller for ungdom har gitt innpass på alle arenaer fra MC-klubb og russetreff, til KrFs landsmøte. En form for å forene «To verdener», som er tittelen på deres siste singel.

– Vi fyller en spot vi ellers ikke ville fått, hvor vi kan formidle noe viktig og positivt som motvekt til en hard musikk hvor man tøffer seg og må ta på maske, sier Kløver.

– Og vi greier å snike inn noe mellom linjene, smiler Skarre R.

I låta «Bondegangster» tar de først oppgjør med krav om dysterhet, uthenging og rusbruk i hip hopen. Senere kommer referanser til misjonering, Bibelen og frelse («liv til sjeler som fortsatt strever»).

– Indirekte blir vår forkynnelse å tilby gode verdier for de som er interessert i hip hop-musikk, sier Kløver.

Kommunikasjon med Jesus
Fremst ved scenekanten jubler Kristin Marén Weider (17) og Hanna Sand (18). Venninnene er på SGMM for å møte venner, dele tro, og få inspirasjon til lederrollen i Pluss lovsangsteam som drives av kirken og Acta hjemme i Nittedal.

«Gode tekster kan sette ord på det man føler på innsiden.» Hanna Sand

– Kristen musikk er en måte å tenke på og kommunisere med Jesus på – uansett sjanger, sier Kristin Marén Weider (til venstre) som er på SGMM sammen med sin venninne Hanna Sand. 
FOTO: KRISTIAN RINGEN

– Kristen musikk er en måte å tenke på og kommunisere med Jesus på – uansett sjanger. Noen liker lovsang, andre like electro, sier Weider.

– Og det er så mange måter å kommunisere på, supplerer Sand, – Du trenger ikke nødvendigvis ord eller å stå med henda i været. Det finnes ingen grenser.

– Hvilken rolle spiller innholdet? 
– Det er enklere med et klart budskap og om man vet at artisten er kristen og har laget musikken til ære for Gud. Gode tekster kan sette ord på det man føler på innsiden. Men det blir en individuell tolking, slik vi også må tolke Bibelen, sier Sand. 
De to musikkglade deltakerne er bevisste på at formen musikken presenteres på kan skape inntrykk av åndelige opplevelser, men tror ikke lys- og lydeffektene brukes som lureri.  

– Det er klart det kan lage «fake» stemning. Men for oss legger musikken til rette for å roe ned, klarne hodet og fokusere på sangen. Det er til hjelp da hverdagen ofte kan være veldig støyete, sier Weider. 

Tydelig tungrock 
Støy er ordet mange bruker på den tyngste rocken, heavy og black metal. Og den intense og uartikulerte sangen pulserer ut fra teltet i festivalens «standsgate» hvor det meste har gått i svart: Plakater, klær og ikke minst musikken. I 20 år har Nordic Mission importert og promotert oppbyggelig tungrock med utgivelser innen metal-sjangere som death, doom, heavy, thrash og – altså – black. Fra en sort skinnsofa serverer eier Pål Dæhlen sort kaffe og tunge argumenter for at metal ikke sverter 
Guds rike.

– Hva kristen musikk er blir feil spørsmål, i alle fall hvis det handler om sjanger. Det finnes god eller dårlig musikk. Nordic Mission er opptatt av å spre kvalitetsmusikk og forbilledlig innhold, sier Dæhlen.  

Flere av pionerene innen black metal var riktignok anti-kristne, derav assosiasjonen til og omtalen som «satan-rock». Men det har lenge funnes kristne motstykker, populært omtalt som unblack, white eller heavenly metal. Allerede i 1972 sang Larry Norman spørsmålet «Why should the devil have all the good music?».

«Sjanger og tro henger like lite sammen som tro og arbeidet til en kristen rørlegger.» Pål Dæhlen

– Metal er enten eller, og er med å skape motpoler. Det er voldsomt og radikalt, og dermed viktig for troslivet, sier Pål Dæhlen i Nordic Mission. 
FOTO: SINDRE STORVOLL

– Det er fortsatt kristne som blir provosert over musikken og mener den bryter med kirka. Men sjanger og tro henger like lite sammen som tro og arbeidet til en kristen rørlegger, sier Dæhlen.

– Så Jesus liker tungmetall? 
– Står det noe sted at Jesus lyttet til musikk? Jeg tror pauker og cymbaler er instrumentene som er nevnt mest i Bibelen, og trekkspill ikke en eneste gang, kontrer han med et smil.  

Dæhlen tror dog bestemt at metal-rocken – som er ment å ryste og utfordre, gjør budskapet tydeligere enn i mange andre sjangere.

– Metal er enten eller, og er med på å skape motpoler. Det er voldsomt og radikalt, og dermed viktig for troslivet, sier han. 

Avgjørende kontekst
Blant deltakerne på festivalberget, Risøyas tribuneplass, tester Martin Lindahl og Petter Nohr fra Oslo sin aller første dag på kristenfestival, etter å ha vært på Stavernfestivalen dagen i forveien. De musikkinteresserte kompisene dro fra en sekulær musikkfestival der Hkeem gjorde suksess med f-ordet ved ølteltet, til en rusfri ungdomsfestival som tilbyr gratis klemmer og muligheten til å grille en kristen i bedehusteltet.

«Du kan ha en konsert med kristent budskap, men kristen musikk som egen sjanger tror jeg ikke finnes.» Martin Lindahl

Petter Nohr (t.v.) og Martin Lindahl synes ikke musikken de hører på festivalen skiller seg nevneverdig ut fra annen musikk de er vant til å høre på.
FOTO: SINDRE STORVOLL

– Det finnes en del likheter. Festival er festival, med musikk og god stemning, sier Lindahl.

– Samtidig som det er avslappende og interessant å oppleve en festival uten alkoholen med en mer tilregnelig menneskemengde, sier Nohr.

Med sine utenfrablikk finner de det mer krevende å forklare hva «kristen musikk» egentlig er. Mye av musikken de har hørt skiller seg nemlig ikke nevneverdig ut.

– Det er i alle fall ikke et begrep som er spesielt forklarende, med store variasjoner for hva det kan innebære, sier Lindahl.

Kameratene tror artistene kan være kristne, men musikken i seg selv blir umulig å definere slik. Flere av låtene de har hørt gjennom dagen hadde de ikke koblet til religiøs tro hvis de hadde hørt dem tilfeldig på radio.   

– I musikkteorien skal en sjanger ha diverse trekk, takt og form. Jeg kommer meg ikke unna konteksten og opplevelsen, sier Nohr.

– Ja, og innhold. Selv om langt fra alle tekstene inneholder spesifikke troserklæringer. Du kan ha en konsert med kristent budskap, men kristen musikk som egen sjanger tror jeg ikke finnes, sier Lindahl.

Viktig og vanskelig
Ved festivalkontoret reflekterer Jarle Storebø over hvordan begrepet «kristen musikk» har blitt stadig mer pluralistisk og omfatter stadig flere sjangre i løpet av de 21 årene han har vært festivalsjef. Dette var en av grunnene til navnebyttet fra Skjærgårdsgospel i 2001 da festivalen flyttet fra Kragerø.

– Skjærgårds skal være et rusfri livsfest som rommer hele livsgleden og det å være ungdom, sier festivalsjef Jarle Storebø.
FOTO: HAAKON SUNDBØ

– Kristen musikk er noen som ønsker å formidle et kristent budskap, uten at det må være tro i hver setning. Termen er viktig, men vanskelig. Det er nå en musikkjungel å finne fasitsvaret i, sier Storebø.

Festivalsjefen forteller at det hvert år er mange band som vil opptre på SGMM. Alt fra balalaikaorkester til instrumentalt jazzband til tyngste heavyrock.

– Men mange får nei fordi de ikke har det «DNA» som vi ønsker på vår festival. De må treffe målgruppen, 15–30 år, og våre tre søyler; Jesusnær, samlende og motiverende.

– Merkelappen «kristen artist» er altså ikke et kriterium? 
– Vi har kristne mennesker som er musikalske og vil være artister. Noen har forkynnende tekster og noen kaller seg «kristne artister». Vi er ikke helt bastante her, og ønsker et mangfold der våre artister skal utøve sin tro på sin måte. 
Storebø ønsker å understreke at festivalen er en totalpakke der langt fra alt er forkynnende.

– Det skal være en rusfri livsfest som rommer hele livsgleden og det å være ungdom. Musikken i seg selv en fantastisk gave fra Gud, og derfor har vi en kristen musikkfestival.

Skjærgårds Music & Mission Festival

  • Norges sammenhengende lengstlevende musikkfestival innen pop-/rock-sjangeren siden 1981
  • Tid og sted: Risøya ved Tvedestrand hver uke 27
  • Arrangør: Stiftelsen Skjærgårdsgospel
  • Hovedmålgruppe: Ungdom i alderen 15–30 år.