Vaktbikkja som heller vil være gartner

Jarle Haugland er ikke komfortabel med å være «kristenfolkets vaktbikkje» i møte med mediene. Han fortrekker å se på seg selv om en gartner som dyrker fram gode medieprodukter.
Foto: Morten Wanvik

Jarle Haugland liker ikke å være en gneldrende vaktbikkje som til stadighet kjefter på ukristelige TV-program. Han er mer komfortabel med å være en gartner som skaper godt jordsmonn for positive medieprodukt.

Masseaksjoner og protester mot programmer hadde en funksjon i en annen tid. Men nå er tiden over for slike aksjoner, sier Jarle Haugland, daglig leder i Tro & Medier, som siden 2017 er navnet på den kristelige medieaktøren som tidligere har hatt følgende navn: Norges Kristelige lytterlag, Kristelig Kringkastingslag og Familier og Medier.

Skape forståelse

Den nye «aksjonsformen» som Jarle Haugland har tatt i bruk, er ikke knyttet til konfrontasjon, men derimot til samarbeid og forståelse. Når den daglige lederen i Tro & Medier oppsøker mediebedrifter og medieaktører, skal de ikke behøve å være engstelige for å få kristenfolket på nakken.

–   Vi sier at vi ønsker at de menneskene vi møter skal få et positivt møte med kristen tro og tanke. Dette gjelder også de gangene vi fremfører kritikk. Vi vil ikke bare fremstå som tannløse, som utelukkende snakker om det positive. Vi ønsker å gi en ettersmak og mersmak av Jesus i vår kontakt med mediene, sier Jarle Haugland.

Les hele portrettet i papirutgaven nummer 11/2018.
Prøve én utgave gratis her. (trykk på bildet under)