Ballettdanseren som startet tekstilfabrikk i Kina

Eneste grunnen til at vi etablerte dette var for å skape gode arbeidsforhold i tekstilbransjen, forteller Sigmund Hegstad.
– Når en ballettdanser klarer å skape gode arbeidsforhold i tekstilbransjen, så må jo de som har så mange års erfaring få det til, sier Sigmund Hegstad.

Rettferdighet. Det er den profesjonelle ballettdanseren Sigmund Hegstad opptatt av. Og det er motivasjonen bak tekstilfabrikken Fair & Square som han startet opp i Kina for fem år siden.

Tekst Birgit Nersten Lopacki Foto Kristianne Marøy

Tunge regnskyer henger over Oslo da ­Agenda 3:16 møter danseren Sigmund Hegstad (34), som også er daglig leder og konsernsjef i selskapet Fair & Square. Vi møtes i bedriftens lokaler der de har lager og tekstiltrykkeri, og Sigmund kontor. Lokalene, som har hyller på hyller med klær som skal pakkes og sendes ut til kunder, er praktiske og lite prangende. Akkurat som Sigmund selv. 1. september i år var det fem år siden Fair & Square ble etablert, der målet er å drive bærekraftig klesproduksjon. Inntektene kommer de ansatte til gode gjennom en arbeidsuke på 37,5 timer, betalt ferie, sykepenger, pensjon og forsikringer, i tillegg til seks måneders mammapermisjon med full lønn. Arbeidsvilkår vi tar for gitt i Norge, men som i mange andre land ikke eksisterer. 

Motbeviser kleskjedenes unnskyldninger
Det var ikke selvsagt at Sigmund skulle lykkes med prosjektet sitt. 70-80 % av alle nystartede bedrifter går konkurs de første fem årene.

– Da vi startet visste vi ikke så mye om hva det betydde å starte et selskap. Jeg hadde ingen erfaring med det fra tidligere, og jeg hadde ingen erfaring fra tekstilbransjen. Eneste grunnen til at vi etablerte dette var for å skape gode arbeidsforhold i tekstilbransjen, forteller Sigmund.

Han er en handlingens mann. Den profesjonelle ballettdanseren jobbet i Fremtiden i våre hender der han blant annet vervet nye medlemmer. Organisasjonen maste stadig på de store kleskjedene om å ta ansvar for tekstil­arbeidernes vilkår. Klesbransjens svar om at dette var vanskelig og noe de ikke fikk til, gjorde at Sigmund selv gikk til handling og startet egen klesproduksjon for å vise at det gikk an å produsere klær med gode etiske rammer. I Kina ble hans gode venn Wu Zhifang en god sam­arbeidspartner. Wu Zhifang kommer selv fra en typisk migrantarbeiderfamilie i Kina, men har tatt utdannelse og ønsket å være med av samme idealistiske grunner.

Når en ballettdanser klarer å skape gode arbeidsforhold i tekstilbransjen, så må jo de som har så mange års erfaring få det til.

Sigmund Hegstad

– Det har vært sjokkerende enkelt å få til gode arbeidsforhold. Det som er vanskelig er å lage de produktene folk vil ha og markedsføring, alt dette som de store kleskjedene er gode til, sier Sigmund.

Han tror ikke på at kleskjedene ikke kan få til det samme.

– Alt de sier om at de prøver og ikke får det til, er tull og tøys. De prioriterer å tjene mest mulig penger til seg selv. Det er ikke for vanskelig, men de vil ikke. Når en ballettdanser klarer å skape gode arbeidsforhold i tekstilbransjen, så må jo de som har så mange års erfaring få det til, sier han bestemt.

Les hele portrettet i Agenda 3:16 nummer 7/2021