;

Peders metode: Det viktigste først

– Hvis noen spør meg om hvorfor jeg er kristen, snakker jeg om hvordan livet mitt ble forvandlet av at jeg ble kjent med en Jesus som jeg har oppdaget at er levende, sier Peder Tellefsdal.

Han rister hardt på hodet når kirkeledere snakker om alt annet enn det som gjør kirken unik. Nå skriver Peder Tellefsdal bok for å hjelpe dem som sliter med å si «Jesus» utenfor bibelgruppa.

Tekst og foto Trygve W. Jordheim

Hvis det er ett budskap man bør øve seg på å kommunisere godt, så er det jo evangeliet, sier Peder Tellefsdal.

– Jeg ber noen ganger folk som er veldig gira på Jesus, om å forklare meg hva de gode nyhetene er. Hvis noen spør dem hvorfor de skal bry seg om ­evangeliet, hva ville de ha svart? Da blir de gjerne mumlende og flakkende i blikket. Man er så lite vant til å formidle Jesus til folk som ikke går i bibel­gruppa, til å snakke til folk som ikke deler ­grunnpremissene.

Målet med en pitch er ikke å gi alle svarene, men at folk skal bli nysgjerrige og stille neste spørsmål.

Peder Tellefsdal

Peder Tellefsdal (46) skriver bok: «Rebranding the church». Etter å ha levd på utsiden av kristenbobla halve livet, fant han for noen år siden tilbake til troen.

– Hvis noen spør meg om hvorfor jeg er kristen, snakker jeg om hvordan livet mitt ble forvandlet av at jeg ble kjent med en Jesus som jeg har oppdaget at er levende. Jeg går ganske fort til den personlige relasjonen med Jesus, sier han.

– Målet med en pitch er ikke å gi alle svarene, men at folk skal bli nysgjerrige og stille neste spørsmål.

LES HELE SAKEN I E-MAGASINET >>

VIL DU LESE AGENDA 3:16 DIGITALT? FÅ TILGANG HER!