Den rytmiske kirkemusikeren

– Også ved pianoet gjelder vekt og kraft, men på millimeternivå, sier Peter, her ved flygelet i foajeen til Smyrnakyrkan i Gøteborg. Foto: Per Arne Gjerdi

Musikk har fulgt Peter Sandwall siden han var bitteliten. ­Pianisten fra Choralerna har turnert med Cliff Richard, ble på 80-tallet bibelskolelærer i Oslo, og avsluttet nylig yrkes­karrieren med rytmisk kirkemusikk som spesialfelt. Nå nyter han mer tid med familien, og elsker å få jord på hendene.

Tekst: Per Arne Gjerdi

(…) Peter Sandwall ble født i Stockholm i 1950, som den yngste av tre brødre. Halvannet år senere flyttet familien sørvestover til Nässjö i Småland, der han vokste opp.

Som 10-åring ble han av lærerinnen sin bedt om å spille til salmesangen i klassen. Han var også med i skolekoret.

 – Men det var ikke der jeg fikk min musikalske trening, sier Peter.

– Min far var korleder i Nässjö missionsförsamling og min mor sang i koret. Denne frikirkelige, rytmiske musikken var den jeg først tok til meg, og som jeg begynte å spille hjemme allerede som 3-4-åring. Etter hvert satt jeg med på øvelsene til koret og strengemusikken. Og når min mor, som ofte sang duett med andre damer, skulle lære seg sin stemme, hjalp jeg henne med å spille sangen på piano. Da var jeg bare 5-6 år.  

«Her skal du bli med»

Peter var ikke mer enn ti år da han tenkte at han ville drive med musikk videre i livet. Han ­begynte å gå til pianoundervisning hos ­kantoren i Svenska Kyrkan. I gymnasårene gikk han fire av fem dager i uken til undervisning etter skoletid hos denne kantoren, i piano, sang, fiolin, korledelse, orgel, gehør og ­harmonilære.

Som 16-åring fikk han ansvaret for ungdomskoret i Missionskyrkan, der han også spilte piano.

Tore Aas ved pianoet mens Peter dirigerer både Oslo Gospel Choir og publikum, Skjærgårdssang 2014. Foto: Privat

– Musikken tok all min tid som barn og tenåring. Det fantes ikke noe annet. Og da jeg begynte på musikkhøgskolen i Gøteborg, var Choralerna på plass der, med mange av mine gamle venner fra Nässjö. «Her skal du bli med», sa de.

Blant disse vennene var tre år eldre Lars Mörlid, som bodde sammen med noen andre fra Nässjö på studenthjemmet Jeriko i Gøteborg.

– Vi var med vår kristne tro helt over­bevist om at vi kunne evangelisere med kristen musikk, og i Sverige ble Gøteborg sentrum for dette nye. En av de mest aktive, ved siden av Choralerna, var Pelle ­Karlsson, som var ungdomsleder her i Smyrna.

Som en familie

Choralerna ble som en familie, minnes Peter. I koret var både Svenska Kyrkan, Missionsförbundet, pinse­venner, baptister, metodister og Frelsesarmeen representert.

– Til å begynne med sang vi mye på engelsk, men etter hvert mer og mer på svensk. I 1972 ville vi gjøre noe nytt, og jeg dro den sommeren til Los Angeles og Chicago for å lete etter en musikal som kunne passe for oss. Jeg hadde vært der også somrene før, og kjøpte masse gospelplater.

Peter fant ingen egnet musikal på sin amerikanske sommertur.

– Det var mye bra i USA, men vi ville ha noe mer radikalt. Vi hadde allerede booket Gøteborgs konsert­hus 7. april, men høsten gikk, og vi tenkte det fikk bli en konsert i stedet for musikal. Like før jul sa Lars til meg: «Jeg synes vi skal lage en musikal selv, du og jeg.» «Nei, det rekker vi ikke», sa jeg, som sto foran eksamener på musikkutdannelsen min.

Befriad

Lars ba Peter hjem til seg i juleferien for å se om det likevel var mulig.

– Hans idé var en musikal basert på fortellinger i Johannesvangeliet, om mennesker som møter Jesus, for eksempel Nikodemus og kvinnen ved Sykars brønn. Selv hadde jeg, mens jeg var i Chicago den sommeren, skrevet sangen «Men åt alla dem som tog emot honom», med tekst fra Joh 1,12. Det ble den første sangen i musikalen Befriad.

Peter kom med en ny note til hver korøvelse den våren, og det var travle tider.

Befriad ble en formidabel suksess, og ble utgitt på plate. Jeg var 23 år den gangen, og fortsatt sender jeg hvert år tre-fire pakker med Befriad-noter for kor og orkester til menigheter i Norge og Sverige. ­Musikalen er for øvrig oversatt til 14 språk.

(…)

– Hva med musikken din framover?

– Jeg har fortsatt mange ideer, og en av dem er å lage en plate med piano i løpet av de neste par årene. Drømmen er å spille inn et par låter i Los Angeles med mine venner Abraham Laboriel og Bill Maxwell. Og så kanskje et par gospellåter i Chicago. Og så noe med musiker­venner i Sverige og i Oslo. Vi får se hva det blir.

Fakta om Peter Sandwall (68): Pianist, komponist, korinstruktør, plateprodusent. Har i løpet av sine 45 år som musiker og artist gjennomført cirka 3000 konserter, 200 plateinnspillinger, 150 TV-& radioprogram, komponert omlag 300 sanger og musikkstykker, og arrangert flere tusen sanger. Høgskolelektor/dosent i musikk ved NLA Høgskolen i Staffeldtsgate i årene 1988-2018. Gift med Karin, har to barn og fire barnebarn.

Les hele portrettintervjuet med Peter Sandwall i Agenda 3:16 nr 3, 2019! Bestill et gratis nummer av magasinet her.